Wyświetleń: 336

Napisane przez:

Interludium Distree

Bardzo lubię wracać do miejsc, które dobrze znam. Sentymentalne? Być może, jednak przy okazji takiego powrotu zmieniłam właśnie środek zimy na rozkwitłą kwiatami wiosnę. Proszę się więc nie dziwić mojej niemal euforycznej radości. Co prawda, w tym roku zima traktuje nas wyjątkowo łagodnie, jednak w ostatnim czasie byłam m.in. w Davos, gdzie śniegu i mrozu zdecydowanie nie brakowało. Zapewne dlatego słońce nad Monaco, tylko od czasu do czasu przesłaniane figlarnymi obłoczkami, jakoś bardziej skłania mnie do uśmiechu, niż zasnute chmurami niebo nad Warszawą. Co prawda mogłoby być jeszcze odrobinę cieplej, ale cieszmy się z tego, co jest.

Wiosenne interludium w środku zimy to jednak tylko wartość dodana. Jak zwykle, znalazłam się w Monako wyłącznie z powodu Distree, corocznego spotkania doborowego forum dystrybutorów i producentów z branży IT. To właśnie tu, nad Morzem Liguryjskim dyskutujemy, dzielimy się refleksjami i formułujemy prognozy na przyszłość. Co ciekawe, nader często wywierają one w późniejszym czasie decydujący wpływ na politykę firm. Bez dwóch zdań – przez tych kilka lutowych dni, serce światowej dystrybucji bije w Monako.

Zawsze wyznawałam zasadę, że w biznesie nie wystarczy być up to date. To o wiele za mało, aby odnieść sukces. Trzeba być o krok, a jeśli to możliwe, nawet o kilka kroków do przodu. W przypadku ABC Data zasada ta ma szczególne znaczenie. To firma, która dzięki jednej z pierwszych na polskim rynku internetowej platformie sprzedażowej – mam na myśli oczywiście InterLinka – zdystansowała konkurencję jeszcze w końcu lat 90-tych. Tę przewagę utrzymuje do dziś właśnie dlatego, że jak przed laty, tak i teraz stara się zawsze wyprzedzać swą konkurencję. Udział w Distree zdecydowanie to ułatwia. Dla mnie oznacza on przede wszystkim okazję, aby zweryfikować poglądy, upewnić się – w trakcie oficjalnych wystąpień i kuluarowych rozmów – że dobrze wyczuwam rytm światowych rynków i trafnie przewiduję kierunki zmian, na które z odpowiednim wyprzedzeniem przygotowuję ABC Data.

Przyjrzyjmy się na przykład budzącej tak wiele emocji, i oczywiście dyskutowanej podczas Distree, sztucznej inteligencji. Spektrum poglądów na jej temat rozciąga się od skrajnego i niczym nieuzasadnionego optymizmu, po równie nieuzasadnione wątpliwości. A przecież wystarczy przeanalizować funkcjonujące już obecnie rozwiązania, by zyskać pewność, że AI będzie odgrywać nie tylko w biznesie, ale w całym naszym życiu coraz bardziej znaczącą rolę. Dodam, że nie chodzi mi tu o sztuczną inteligencję przypominającą w jakikolwiek sposób tę z filmów science-fiction, ale realne rozwiązania. Świetnym przykładem jest tu NASA, do której zespołu już w zeszłym roku dołączył pierwszy cyfrowy pracownik. Bot ten odziedziczył imię i nazwisko po pierwszym prezydencie Stanów Zjednoczonych i pracuje w NASA Shared Services Center w Stennis Space Center w Missisipi, gdzie zajmuje się prostymi pracami administracyjnymi. Bardzo szybko dołączyło do niego kilka następnych software’owych maszyn – są to oczywiście John Adams, Thomas Jefferson itd. Przyznam szczerze, że nie zdziwię się, jeśli w agencji już wkrótce znajdą swoje miejsce „wszyscy byli amerykańcy prezydenci”. Jak dotąd żaden z botów nie zastąpił człowieka. Każdy z nich świadczy ludziom nieocenioną pomoc, jednak automatyzacja procesów ma bardzo precyzyjnie wytyczone granice.

Rozwój usług już od lat jest jednym z gorących tematów w światowej dystrybucji, więc nie mogło go zabraknąć również podczas spotkania w Monako. Trzeba jednak koniecznie podkreślić, że w obszarze tym następują fundamentalne zmiany będące efektem rozwoju technologicznego. Dziś w centrum uwagi znajdują się szanse związane z tworzeniem nowych usług w oparciu o technologie chmurowe, Big Data, AI, IoT – szanse, które można wykorzystać na wprost niezliczoną liczbę sposobów. Innowacyjność i kreatywność to bez wątpienia bardzo pożądane cechy w dobie czwartej rewolucji przemysłowej, w której biznes napędzany jest strumieniami danych.

Jak widać, mam wiele powodów, by cenić sobie krótkie, wiosenne interludia, gdy po śnieżnym Davos i pochmurnej Warszawie, przynajmniej przez kilka dni mogę cieszyć się kwiatami w Monako. Oczywiście, to tylko wartość dodana do owocnych spotkań i pewności, że ABC Data zmierza szybkim krokiem we właściwym kierunku. Ale przecież wartość dodana ma dziś fundamentalne znaczenie w biznesie, prawda?

 

Oficjalna strona Distree EMEA.

Distree w CRN Polska.

Ciekawy artykuł o botach NASA.

Raport o trendach 2018 – najzupełniej zgodny z tym, co można było usłyszeć podczas Distree.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Newsletter

Zapisz się do Newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje.

You have Successfully Subscribed!